22 kwietnia 2013

Za mundurem....

Już dawno miałam wrzucić te fotki i napisać parę słów. Ale jakoś nie wyszło. Zrobiła się ładna pogoda  a mnie wywiało na dwór. Ale kilka słów i kilka fotek jednak wrzucę. Akurat jechałam na targi turystyczne do Wrocławia, gdy w Rogowie Sobóckim minęłam kolumnę żołnierzy. Żołnierze, w historycznych strojach??? Drodzy Państwo. Mnie namawiać nie trzeba. Czym prędzej zaparkowałam auto, wzięłam aparat i za mundurem i Ja sznurem.  

   

Od razu wyjaśnię skąd się wzięli Ci rekonstruktorzy w mojej okolicy i z jakiej okazji. W tym roku przypadła 200 rocznica wymarszu ochotniczego Korpusu Lutzowa w kierunku Lipska, przeciwko inwazji Napoleona. W związku z odezwą Fryderyka Wilhelma II wzywającą do powstania "freikorpsów", w rejonie Sobótki i Rogowa Sobóckiego, 3 lutego 1813 r. Ludwig Adolf Wilhelm von Lutzow rozpoczął formowanie korpusu ochotników do walki z armią napoleońską. Korpus złożony był głównie z młodzieży akademickiej  Wyruszyli oni 27 marca 1813 r. spod kościoła ewangelickiego w Rogowie Sobóckim i rozpoczęli walkę podjazdową z francuzami. Dowodzący korpusem wsławił się prowadzeniem umiejętnej walki podjazdowej. W czerwcu 1813 r. niestety korpus został zdziesiątkowany, a niedobitków wcielono w szeregi regularnego wojska. Natomiast Lutzow i jego podkomendni przeszli do historii. Barwy korpusu - czyli czarne mundury z czerwonymi wypustkami i złotymi guzikami - to barwy na fladze Niemiec.




Niestety po kościele, spod którego wyruszyli nie został żaden ślad. W miejscu w którym się znajdował, obecnie stoi krzyż. I to tutaj odbyła się główna cześć inscenizacji - czyli przegląd wojsk, msza i błogosławieństwo.  A przybyło 5 grup rekonstruktorów z Niemiec oraz oddziały historyczne w polskich mundurach z Kłodzka,  Krotoszyc i Koźla. A zorganizował to Pierwszy Pułk Strzelców i Artylerii Księstwa Warszawskiego z Sobótki :)





a tu taki mix historyczno-współczesny :)



I tak oto przypadkiem można wziąć udział w ciekawym przedsięwzięciu. Szkoda tylko, że nigdzie wcześniej nie było żadnej informacji o tym wydarzeniu.

2 komentarze:

  1. NO WŁAŚNIE! To cała "NASZA SOBÓTKA"

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że takie imprezy nie są nagłaśniane. Jest to i fajna atrakcja dla mieszkańców, ale i okazja, żeby mogli przyjechać turyści.

    OdpowiedzUsuń